Hoe werkt afvallen?
Blog

HOE WERKT AFVALLEN? DE THEORIE

Vaak kom ik vrouwen tegen die beginnen met een dieet, en of voedingsplan zonder dat ze überhaupt de theorie van afvallen begrijpen. Dit is enorm zonde! De basis is namelijk helemaal niet zo lastig, en door dit te begrijpen zal je afval proces een stuk gemakkelijker verlopen.

Hoe komt het dat mensen vaak afvallen als ze een voedingsplan gebruiken? Het creëren van een energie tekort. Hoe komt het dat mensen vaak afvallen als ze een dieet beginnen? Het creëren van een energie tekort.

Het draait dus niet om dat voedingsplan, of dat dieet dat je vorige week begonnen bent. De reden dat je afvalt, is omdat je een energie tekort hanteert.

Wat is een energie tekort? En hoe werkt afvallen? Dat ga ik je allemaal in Jip en Janneke taal uitleggen in deze blog. Blijf dus vooral lezen als je de theorie achter afvallen wilt weten.

Allen opzoek naar tips: dan kun je deze blog eens bekijken.

Calorieën, de basis

Gedurende de dag verbranden wij energie. Of we nou slapen, netflixen, dit lezen of hard aan het sporten zijn. Energie verbranden gaat de hele dag door. De energie die wij verbranden is uit te drukken in (kilo) calorieën.

Deze energie vullen wij ook weer aan doormiddels van calorieën in voeding. Haast elk product bevat calorieën, en levert ons energie op. De ene iets meer dan de andere; daarnaast levert het ene product ons meer voedingsstoffen op dan andere. De calorieën van producten zijn meestal te vinden op de verpakking zelf.

Wij verbruiken dus de hele dag door calorieën(energie)
Wij eten ook weer calorieën(energie)

De Energie balans

Als wij even veel calorieën binnen krijgen dan dat wij verbruiken, zitten we in een energie balans.

Om het even visueel te maken voor je: Anne verbruikt dagelijks zo’n 2000 kcal; daarbij eet ze ook zo’n 2000 kcal. Haar energie verbruik en inname zijn in balans. (2000 – 2000 = 0)

Wil je afvallen? Dan is het van belang dat je een energietekort gaat creëren. Je moet je lichaam simpel weg minder energie geven, dan dat het verbruikt. De overige calorieën worden gehaald uit energie die ons lichaam eerder heeft opgeslagen(vet massa) – langzaam maar beetje zul je dus afvallen.

Wil je aankomen? Dan werkt het precies andersom. Je zult je lichaam meer energie moeten geven dan dat je lichaam energie verbruikt; hierdoor zal je lichaam de overtollige energie opslaan en zul je aankomen.

Simpel gezegd:
Meer innemen dan verbruiken = aankomen
Minder innemen dan verbruiken = afvallen
Inname gelijk aan verbruik = niet afvallen, niet aankomen

Wat is mijn energie inname?

Je kunt je energie inname weten door een dagelijks je voeding bij te houden. Hoeveel totale calorieën je eet, gaat die dag jouw energie inname zijn.

Je kunt dit met pen en papier doen, maar er zijn ook een hoop apps die dit een stuk gemakkelijker kunnen maken. Mijn favoriete app is: My Fitness Pal, maar ook Fat Secret wordt veel gebruikt!

“Is dit 100% accuraat” Nee.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat zelf diëtisten hun eigen calorie inname onderschatten bij zo’n 100-200 calorieën per dag. Een handje noten hier, of een beetje olijfolie daar. Dit zijn vaak calorieën die vergeten worden, maar wel optellen bij onze dagelijkse calorie inname.

Daarbij kunnen(en mogen) verpakkingen er ook wat naast zitten. We gaan dus nooit 100% accuraat onze energie inname weten. Maar dit betekend niet dat we ons best niet kunnen doen, en globaal naar onze energie inname kunnen kijken.

Wat is mijn energie verbruik?

Ook dit is lastig te berekenen. Als je een Fitbit of Apple Watch hebt, geeft dit vaak een ruime schatting. Hier zou ik niet 100% van uit gaan maar kan wel een globale schattig geven als je dit kunt vergelijken met andere dagen. Ook zijn er verschillende online calculators die een schatting voor je kunnen maken.

Je energie verbruik kan per dag variëren; de ene dag zul je meer bewegen dan andere; de ene dag zul je net wat harder trainen als de andere.

Een coach inschakelen zou ook altijd een optie kunnen zijn, waarbij je samen jou energie verbruik/inname kunt gaan bepalen.

Andere factoren binnen Energie Verbruik

Factoren die je energie verbruik bepalen zijn: gewicht, lengte, activiteit – maar ook je spiermassa/vet massa.

Een persoon met meer spiermassa, zal meer energie verbruiken gedurende elke activiteit: DUS OOK SLAPEN.

Dat is dan ook de reden waarom het voordelig is om aan krachttraining te doen(ook als vrouw zijnde). Door krachttraining zul je meer spier opbouwen. In rust, trainingen, dagelijkse activiteit zul je dus meer energie verbruiken met iemand met dezelfde lengte, gewicht maar een hogere vet massa.

Als je meer energie verbruikt, kun je dus ook meer energie eten om af te vallen, of gelijk te blijven. En eerlijk is eerlijk, meer eten is nooit een straf 😉

Opzoek gaan naar je energie verbruik

Als je enorm benieuwd bent naar jouw dagelijkse energie verbruik zou je het volgende kunnen doen:

  1. Sta twee weken lang dagelijks (rond de zelfde omstandigheden) op de weegschaal en noteer dit
  2. Houdt je totale energie inname zo exact mogelijk bij.
  3. Bereken het week gemiddelde van je gewicht maar ook je calorie inname. Dit doe je door je gewicht van 7 dagen bij elkaar op te tellen, en dit te delen door 7. Hetzelfde geldt voor je calorie inname.
  4. Doe dit ook tijdens je 2e week.
  5. Vergelijk je gewicht met je gewicht van de 1e week.

Ben je afgevallen? Met de calorie inname die je gehanteerd hebt, zit je in een energie tekort.
Ben je aangekomen? Met de calorie inname die je gehanteerd hebt, zit je in een energie overschot.

Kortom

Kortom, we gaan onze energie verbruik en energie inname nooit 100% accuraat kunnen schatten. Wel kunnen we kijken wat er in de praktijk gebeurd. Val je niet (langzaam)af? Eet je teveel calorieën vergeleken met calorieën die je verbruikt.

Daarbij is het natuurlijk ook een kwestie van geduld hebben. Wekelijkse kilo’s verliezen is niet iets waar je naar moet streven – ga opzoek naar een lifestyle die je kan blijven hanteren, waar je consistent kleine beetjes gewicht verliest. Op de lange termijn is dit een stuk idealer.

Ik merk alweer dat ik helemaal ben afgedwaald van de stof. die ik eigenlijk wilde beschrijven in deze blog. Even samenvattend: Wil je afvallen, moet je een energie tekort creëren. Dit doe je door minder energie in te nemen dan je verbruikt; of meer energie te verbruiken dat dat je eet.

Dit betekend dus niet dat je op dieet moet, of veel aan je voeding hoeft aan te passen. Het kan soms ook al helpen om alleen al meer te gaan bewegen, om gewicht te verliezen.

Theoretisch is dit natuurlijk enorm simpel uitgelegd, maar dat toepassen is vaak wat lastiger. In de volgende blog wil ik jullie dus allemaal praktische tips geven om afvallen in de praktijk gemakkelijker te maken!

Heb je hier specifieke vragen over? Laat dan even een reactie achter!

Andere vragen, laat het natuurlijk ook weten!

Liefs Diede

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *