Blog,  Lifestyle

AFVALLEN MET DEZE 6 TIPS

Elke ochtend heb je weer een kans om jouw leefstijl te verbeteren. Eigenlijk zou ik moeten zeggen, elk moment van de dag heb je die kans. Wat ik helaas te vaak zie is dat mensen op het begin van de week, begin van de maand of begin van het jaar weer nieuwe voornemens hebben, en dit keer echt gaan veranderen/afvallen. En dan verander je niet een paar kleine dingetjes, nee je veranderd je gehele leefstijl van zondag op maandag.

Je wilt ineens 5 keer per week sporten. Je gaat ineens een spinazie shake drinken in de ochtend(die eigenlijk echt niet lekker is), en je gaat echt geen chocolade meer eten. Nee, echt niet! Ik beloof het, echt niet. Op donderdag betrap je jezelf erop dat je toch liever thuis blijft dan gaat sporten. De vrijdag middag borrel liep ook iets uit de hand. Naja, dan gaan we dit weekend maar All You Can Eat sushi eten, en beginnen we maandag wel weer.

Herkenbaar?

In deze blog wil ik jullie tips geven om kleine veranderingen te maken in je huidige lifestyle, die op lange termijn leiden naar een gezonder en fitter leven(en lichaam). Afvallen met deze gemakkelijke leefstijl veranderingen.

Wellicht ook eens handig om deze blog te lezen. Dit gaat dieper in over de theorie van gewichtsverlies.

Tip 1: Neem vaker de trap en/of de benen – beweeg simpelweg meer.

Dit is een kleine aanpassing in je lifestyle, die op lange termijn veel voordelen met zich kan meebrengen. Laat het een gewoonte worden om overal te trap te nemen. Doe de boodschappen eens lopend. Ga in de avond nog een klein stukje lopen. Door deze extra beweging gedurende de dag, zul je jouw NEAT verhogen. Hierdoor zul je gedurende de dag meer calorieën gaan verbranden. Je blijft hetzelfde eten, maar je gaat meer bewegen. Dit kan resulteren in gewichtsverlies. Daarbij is het natuurlijk ook super lekker om in de buitenlucht te zijn.

Tip 2: Start met meer groente en fruit eten

Twee stuks fruit en minimaal 200 gram groente om precies te zijn. Dit is erg gemakkelijk om aan te passen in je huidige lifestyle. Wellicht kun je ook eens proberen om een wat ongezonder tussendoortje in te ruilen voor een stuk fruit. Neem een bakje rauwkost mee naar je werk, of voeg extra groente toe aan je avondmaaltijd. Het is ook altijd leuk om te variëren met nieuwe recepten. Heb je mijn bloemkool courgette soep al geprobeerd?

Tip 3: Haal geen producten in huis, waarvan jij weet dat de hele zak in 10 minuten op is

Als je geen M&M’s of chips in huis hebt, zul je minder verleiding hebben om deze op een vrijdag avond open te trekken. Wat je niet hebt, zul je niet eten. Dit helpt natuurlijk enorm als je wilt afvallen. Wees dus ook bewust van je product keuze als je boodschappen doet. Met een volle maag boodschappen doen, zorgt er vaak ook voor dat je minder geneigd bent om lekkere dingen in huis te halen.

Tip 4: Slaap voldoende

Slaap is bij vetverlies de meest onderschatte factor. Wist je dat je meer dan 2x zo veel vet kwijt raakt als je 8,5 uur slaapt in plaats van 5,5 uur? Slaapt verlaagd niet alleen stress. Slaap draagt ook bij aan ons herstel, en voldoende slaap is gelinkt aan verlaagde honger en metabolisme van glucose. Mijn grootste tip: Slaap minimaal 8 uur per nacht.

Tip 5: Ga opzoek naar gezondere alternatieven

Wellicht drink jij elke dag 4 koppen cappuccino met cappuccino melk, door deze melk te vervangen met amandelmelk kun je jouw calorie inname met ruim 200 calorieën per dag verlagen. Je drinkt nog steeds je cappuccino maar maakt nu een bewustere en vooral calorie armere keuze.

Andere voeding swaps die je zou kunnen maken:

  • Zoetstof in plaats van suiker
  • Magere kwark in plaats van volle kwark
  • Lichtere crackers in plaats van crackers hoog in calorieën. Stel je hebt nu crackers van 100 calorieën per stuk, verander deze crackers naar crackers met maar 50 calorieën per stuk.
  • Light/zero drankjes in plaats van Frisdranken
  • Suikervrije dropjes in plaats van normale dropjes
  • Gebruik de Airfryer/over in plaats van de pan met olie/boter.

Deze veranderingen zijn gemakkelijk aan te brengen, en je zult vrij weinig verschil merken. Deze enkele aanpassingen kunnen wel leiden tot een flinke calorie verlaging, waardoor de kans op afvallen dus groter is!

Tip 6: Plan je maaltijden in / bereid je maaltijden voor

Je kunt ook thuis komen van je werk, vermoeid zijn, maar je maaltijden al in de koelkast hebben staan. Deze hoef je alleen nog maar in de magnetron te doen, en klaar. Of je hebt de boodschappen al gedaan, en je hebt geen keuze meer om die pizza te bestellen… je hebt namelijk eerder al besloten wat je ging eten, toen je nog niet oververmoeid was.

Voorbereiding is simpel weg de sleutel hier. Neem gezonde maaltijden mee naar je werk, plan je avond maaltijden voor de week vast in, en zorg dat je gezonde snacks mee hebt als je enkele uurtjes weg gaat. De kans dat je dan nog een andere (ongezonde) keuze gaat maken, verminderd enorm. In onderstaande video kun je een kijkje nemen in mijn boodschappen.

Begin niet morgen of maandag. Begin vandaag!

Deze kleine aanpassingen kunnen je enorm helpen met afvallen. Maak kleine leefstijl veranderingen die je op lange termijn kunt vasthouden. Kijk wat je vandaag al kunt doen om je leefstijl te verbeteren. Elke kleine stap vooruit, is een stap dichterbij jouw doel.

Wat kan jij vandaag doen om jouw leefstijl te verbeteren?

Liefs Diede

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *